Veel 50 jarige ondernemers ervaren deze jaren als fase van rijpheid en gericht op zo aantrekkelijk en overdraagbaar maken van hun onderneming aan potentiële kopers. Maar dat is niet eenvoudig. Vaak is de onderneming nog te afhankelijk van de ondernemer zelf. De ondernemer is zelf de meest waardevolle activa! Om een onderneming te kunnen verkopen en de ondernemer met pensioen te laten gaan moet daar verandering in komen. Maar hoe gaat u uw bedrijf vormgeven zodat u met gerust hart met pensioen kunt gaan?
Tijd vliegt en is voorbij voor u het weet.
Als 50er moet u zeker aan uw pensioen denken. Weet u wanneer u wilt stoppen met werken? Heeft u iets gebouwd wat u kunt verkopen? Hoeveel heeft u nodig voor uw pensioen? Vergis u niet, vrije tijd kost geld. Wellicht meer dan u denkt. Want nu u niet meer werkt, heeft u meer tijd om uit te geven. Dit is gesprek dat een accountant moet voeren met zijn clienten. Maar heeft u als accountant überhaupt over uw eigen toekomst nagedacht?
Hoe overdraagbaar is uw accountantskantoor? Kan het zelfstandig opereren zonder aanwezigheid van de vennoten? Hoe zou het presteren? Maakt het winst of verlies? En heeft het nog groeipotentie? Dat kan becijferd worden. Breng de vennoten omzet (uw declarabele omzet) in mindering op uw winst (voor vennoten beloning) en kijk wat er overblijft. Mocht er een beperkte winst of zelfs een verlies resteren dan kunt u zich afvragen waarom uw huidige kantoor nodig heeft. U kunt vanaf huis gaan werken, heeft u minder kosten en zo zelf uw clienten bedienen. Minder (personeels) zorgen en meer geld verdienen.
Echte ondernemers zien een onderneming als handelswaar. Dat betekent dat het altijd overdraagbaar dient te zijn. Dat betekent ook dat het operationeel is zonder sleutelfiguren. Dat personeel vervangbaar is. Maar als een onderneming sterk op u leunt dan heeft u geen onderneming maar een betaalde baan en hopelijk met goed salaris. Als dat uw strategie is, is dat oké. Maar dan moet u wel weten dat een betaalde baan GEEN waarde vertegenwoordigt en enkel een tijdelijke kasstroom genereert.
Als u een overdraagbare accountants onderneming wilt bouwen dan moet u denken aan een juiste mix van productiefactoren arbeid en kapitaal. U hebt personeel en gereedschap (software en hardware) nodig die u het werk uithanden neemt. U moet niet alleen uw vak uitoefenen maar ook ondernemen. Dat betekent ook aan marketing doen en verkopen. Dat vraagt om gestructureerde en planmatige werkwijze. Ook uw verdienmodel vraagt om aanpassing, een die niet afhankelijk is van uurtje factuurtje maar die maandelijks vaste omzet genereert. Idealiter zou het zo moeten zijn dat u drie maanden of langer op vakantie zou kunnen gaan en de onderneming zou ongestoord doorgaan. Lukt dat dan volgen hier nog drie tips voor een succesvolle overdracht of pensionering.
1. Tijd om te verkopen?
Wie zijn uw potentiële kopers? Kunt u ze vinden? Onderhoud u inmiddels contacten met ze of is het tijd omdat te gaan doen? Zijn er mogelijk opvolgers in uw zaak of familieleden die geïnteresseerd zijn? Heeft u de nodige voorbereiding gedaan zodat u met vlag en wimpel een due diligence doorstaat en de vraagprijs kan rechtvaardigen? Kunt u afstand nemen van de zaak en wilt u die verkopen? Mocht u op een cash cow zitten dan is een optie om eigendom te behouden maar iemand anders aan het roer te zetten waar u de vruchten van plukt in de vorm dividend.
2. Denk aan uw nalatenschap
Als u een succesvolle zaak hebt opgebouwd en u uw schaapjes op het droge hebt is het tijd om te denken over uw nalatenschap. Wat wilt u achterlaten? Kunt u iets bijdragen door iets na te laten? Er is immers meer dan werken alleen. U leeft niet om te werken maar werkt om te leven. En hoe is het is om iets charitatiefs te doen en andere te helpen?
3. Werk met pret dan verhoogt uw omzet
Ik hoop dat u wat aan deze serie over advies generatie heeft gehad. Nog een advies: waar u zich ook bevindt en wat u ook doet doe het met plezier. Plezierig werken is een belangrijk onderdeel voor succes! ik wens u een voorspoedig en gelukkig nieuw jaar!