Na wellicht de eerste stap als ondernemende twintiger te hebben gezet treedt een nieuwe fase aan. U bent gesetteld en maakt carrière. Wat kunt u als dertiger realiseren?
Veel ondernemers kijken terug op hun dertiger jaren als een periode na een moeizame startup en dat ze bestaansrecht hebben aangetoond en een serieuze ondernemer zijn. Ongetwijfeld zijn er leerzame fouten gemaakt maar u bent begonnen met de opbouw van een netwerk en doelstellingen te realiseren. En als dertiger bent u gelukkig nog jong en energiek genoeg om uw carrière verder te brengen.
Als u een van de groeiende jonge ondernemers bent die reeds als twintiger bent begonnen dan begint u zich wellicht oud te voelen. Maar dat bent u zeker niet! Alle ondernemingen doorlopen een cyclus: Start, groei, volwassenheid en rijpheid. Zie mijn blog Oei ik groei voor accountants.
http://www.marcelspoelstra.nl/370419804/2986422/posting/oei-ik-groei-voor-accountants
De focus ligt nu op groei in plaats van overleven. U heeft een aantal jaar ervaring met jaarcijfers en aangiftes doen. Nu weet u ook dat winst niet gelijk is aan kasstroom. U hebt en winstgevend verdienmodel met dienstenpakket en of product portfolio en een klantenkring opgebouwd. Wellicht maakt u gebruik van diensten door derden of uitzendkrachten maar de onderneming is nog sterk afhankelijk van uw inzet.
Als u een duurzame onderneming wilt opbouwen en deze op lange termijn wilt verkopen dan moet u uw afhankelijkheid afbouwen naast de focus op groei. De volgende volgende strategieën zijn dan relevant in deze fase van ondernemerschap.
1. Wat zijn de variabelen die het succes van uw onderneming bepalen?
Het wordt tijd dat u de cijfers begrijpt die omzet, winst en liquiditeiten beïnvloeden.
– Weet u hoeveel actieve clienten u heeft?
– Hoe vaak ze iets bij u kopen?
– Wat is de gemiddelde transactiewaarde?
– Waar komen de leads voor nieuwe clienten vandaan?
– Hoe succesvol bent u met klantenwerving of hoeveel bedraagt uw conversie ratio?
Voordat u van start gaat om te groeien, is het belangrijk te weten wat de groeivariabelen zijn, zodat u uw beperkte middelen effectief kunt inzetten voor maximaal resultaat.
Een accountant kan u helpen dit becijferen en te presenteren.
2. Wat zijn de opties voor groei?
Als u georiënteerd bent gericht op een bepaald publiek kopers of wilt u dezelfde clienten elders of gaat u op zoek naar een andere doelgroep? Zoekt u nieuwe klanten in andere segmenten of locaties? Bent u gevestigd in de regio en expandeert u richting de randstad? Of gaat exporteren naar het buitenland? Dat vraagt moed om te investeren en een groeiplan.
Een accountant kan assisteren bij het opstellen van een investeringsbegroting en een bedrijfsplan.
3. Is acquisitie een alternatief?
Zijn er andere spelers die u kunt overnemen om uw groeiambities te realiseren? Het is waarschijnlijk dat u dit moet financieren als dit een optie is.
In dat geval is het raadzaam om uw accountant voor assistentie te vragen voor het opstellen van een liquiditeitsprognose, budget en risicoanalyse. Hij kijkt niet met een roze bril naar uw cijfers.
4. Welke personeelsuitbreiding en samenstelling heeft u nodig om uw ambities te realiseren?
Welke werkzaamheden die u momenteel zelf doet kunt u delegeren? Wat is het geschikte moment voor het aanstellen van een persoonlijk assistent, marketing en verkoopmedewerker? En hoe kunt u uw kostbare tijd zo goed mogelijk inzetten?
Wellicht is het verstandig om uw administratie (verder) te automatiseren of uit te besteden aan uw accountant.
Als dertiger is het ook tijd om aandacht te besteden aan persoonlijke doelen zoals trouwen en familie. Het hebben van een eigen bedrijf gedurende deze jaren geeft u een grote mate van vrijheid om de juiste balans te vinden tussen prive en zaak. Een ondernemer draagt geen twee petten (zakelijk of prive) dat vraagt om persoonlijke keuzes maken.
En tot slot investeerde u ongetwijfeld alle verdiende tijd en middelen verstandig. Als u verder ontwikkelt en zoekt naar groeimogelijkheden neem dan een voorbeeld aan andere succesvolle ondernemers. Zij gooien het geld niet over de balk. Als er geld op de bank staat, is niet het doel om het zo snel mogelijk uit te geven maar om dit verstandig te investeren om zo duurzame groei en toekomstig bestendige waarde te realiseren.
Volgende blog gaat verder met bedrijfsadviezen aan veertigers