Accountants onderscheiden zich van MKB ondernemers omdat zij gefocust zijn op onderkennen en beperken van risico’s en niet op het zien van kansen en die te grijpen wanneer ze zich voordoen. Juist die eigenschap verhoogt de weerstand tot veranderingen, dat is logisch. Ik werk 20 jaar in het vak en ik spreek uit eigen ervaring dat wij het liefst doen wat we weten. Waarom? Het verschaft ons zekerheid en vertrouwen over ons werk en leven. Maar dat is ook de grootste bedreiging voor ons accountantsbestaan omdat wij hierdoor niet aanpassen aan de grote maatschappelijke en technische veranderingen.
Zoals u wellicht ook ervaart, kent ons beroep een grote mate van onzekerheid, disruptie verandering. We leven in een tijd dat alles in een sneltreinvaart verandert. Nieuwe technologie zoals internet boekhouden, robotic accounting ontwikkelt steeds sneller en dwingt ons op de hoogte te blijven van laatste ontwikkelingen. En doet u het niet dan ervaart u de consequenties van:
Jaarwerk als bijproduct van het advieswerk
Verlies aan autoriteit
Commoditisering
Het NBA doet een dappere poging om de kleine kantoren een handvat te geven hoe zich tegen deze ontwikkelingen te wapenen. Zie hiervoor de IFAC vertalingen Gids Praktijkbeheer van kleine en middelgrote praktijken. Het zojuist uitgebrachte module 6 geeft een goed handvat. Maar meer is het ook niet.
The Perfect Firm van Rob Nixon gaat veel verder dan een het verstrekken van een paar tools. Wat u leert is een integrale aanpak, strategie en systeem die begint met een 30 punten benchmark checklist. Deze checklist maakt het mogelijk om uw kantoor te vergelijken met de meest succesvolle en winstgevende kantoren wereldwijd. Het presenteert uw huidige key performance indicators (KPI). Zonder vooruit te lopen op Rob’s seminar geeft ik een korte samenvatting en vraag ik u om de onderstaande vragen beantwoorden.
Mens & Werkwijze
1 De Client Service Coördinators (CSC) plant, monitort en jaagt op alle informatie met als doel een snelle doorlooptijd. De accountant medewerkers doen alleen accountancy werk. Een ratio van 1 : 3 accountants medewerkers.
2 Het administratieve werk is geautomatiseerd door scan en herken en UBL. Of het simpele administratieve werk is uitbesteed in regio’s met lagere loonkosten. Waarom al het dure werk in de randstad en niet in Noord oost Groningen of in Zeeland waar de loonkosten lager liggen.3 Locale Client Relatie Manager (CRM) voeren het duurdere werk uit, bezoeken en verkopen nieuwe opdrachten. Alle CRM’s moeten verkoopvaardigheden bezitten anders zijn zij niet meer nodig.
Uitvoering
4 All clienten nemen een “Jaarlijks Accountancy Dienstenpakket” af voor het bekende jaar en of administratieve werk. Zij betalen dit in maandelijkse termijnen vooraf.
5 Als er een aanvullend project is dan wordt vooraf een prijs overeengekomen en gefactureerd en geïncasseerd voor het werk is begonnen of geleverd.
6 Alle medewerkers hebben 5% van hun salaris te besteden aan een persoonlijk leer en ontwikkelingstraject waaronder soft skills. Dus bij een omzet van €600.000 bedragen uw uitgaven zo’n €30.000. Klikt dit veel? Dit omvat directe kosten zoals deelname aan seminars, interne cursussen en aankoop boeken maar ook de indirecte kosten zoals tijdbesteding uitgedrukt in uw Gerealiseerde Uur Opbrengst (GUO).
Aangeboden diensten
7 Boekhouden gaat geheel geautomatiseerd (UBL en MT940).8 Accountancy besteed u uit en gaat deels geautomatiseerd (SBR).9 Advisering – “awesome eight” diensten verricht u lokaal door CRM’s.
Marketing10 Jaarlijks doet u aan benchmark onderzoek van al uw clienten.11 U vergaart een grote database van potentiële clienten in uw doelgroep. 12 U doet aan regelmatige aan content marketing gericht op uw doelgroepen uit uw database.
Clienten
13 U richt zich 100% op zakelijke clienten. U doet alleen nog inkomstenbelasting aangiften voorzover het gerelateerd is aan ondernemingen.
14 Alle clienten doorlopen een duidelijk doelbepalings programma. Zodat u hun persoonlijke en ondernemingsdoelen kent en uw die diensten daarop kan afstemmen. Alleen als zij doelen hebben accepteert u ze als client.
15 Iedere client moet een onderneming drijven als beroep en niet als hobby. Om ze te kunnen ondersteunen moeten ze minimaal per kwartaal gesproken worden en voorzien zijn van een liquiditeits en exploitatie begroting zodat hun prestaties op het gebied van cashflow, winstgevendheid en omzet gemeten kunnen worden.
Financiële parameters16 Gemiddeld Uur Opbrengst direct werk > €20017 Personeels productiviteit < 1350 uur per jaar18 Partner productiviteit = 0 uur per jaar19 Onderhanden Werk en debiteuren (Lock UP) dagen < 10 dagen.
Hoe presteert u kantoor?
Score: 1-5 – Uw kantoor verkeert in een zorgwekkende toestand. Schrijf u direct in voor The Perfect Firm now.
Score: 6-13 – Uw kantoor bezit een groot groei potentieel. Doe mee met het uitgebreidere benchmark onderzoek en schrijf u nu in voor The Perfect Firm now en ervaar wat uw mogelijkheden zijn.
Score: 14-17 – Gefeliciteerd maar u kantoor kan nog steeds groeien. Schrijf u in voor The Perfect Firm now seminar en onze ervaring is dat u nog minimaal € 50.000 omzet kunt verbeteren. Hoe? Ervaar het zelf als het volledige benchmark onderzoek invult.
Score: 18-19 – U bent een klasse apart. Een voorbeeld voor uw beroepsgroep. U krijgt van mij de waardering en respect. Natuurlijk bent u van harte welkom maar verplicht is het niet.
Klik hier voor gratis deelname aan het uitgebreide benchmark onderzoek.