Steeds meer kantoren worden geïnspireerd door het Value Pricing model. Dat is een goed teken en ga zo door. Maar helaas kom ik ook kantoren tegen die hun systeem en werkwijze niet hebben aangepast op hun dienstverlening.
Kantoren verpakken hun diensten als producten en koppelen daaraan vaste prijzen al of niet in abonnementsvorm. Overigens geloof ik niet dat hun prijzen gebaseerd zijn op value pricing maar dit terzijde. Hun aanbiedingen gaan vergezeld door cloudtoepassingen als internet boekhouden en dashboards. “Altijd bij”, “binnen 24 uur geboekt” etc. Maar is dit wat de client echt wil? Heeft u wel gemeten hoe vaak zij hun cijfers daadwerkelijk bekijken? Ik wel en slechts een minderheid doet dat. Betekent dit dat een kantoor dat dan niet altijd direct moet boeken. Nee, ik waarschuw alleen dat kantoren in de valkuil kunnen trappen dat hun boodschap slechts een marketingkreet is. Als u niet de op tijd de dienst levert die u afspreekt heeft u een probleem. Dan kunt u nog zo’ n disruptieve speler (prijsbreker?) zijn, het probleem is dat de waarneming door de client niet spoort met uw boodschap. Hoe aardig ze u ook vinden en hoe goed kwalitatief werk u ook levert dat is niet het beeld dat de client heeft.
Als stuurinformatie mag de jaarrekening dan achterhaald zijn. Maar volgens BW2 moet de jaarrekening wel op tijd worden vastgesteld. Maar ook de ondernemers willen op tijd hun aangiften indienen. De fiscus rekent immers een forse rente van 8% over de eventueel verschuldigde belastingen. Op de relatiedag van Visionplanner vertelde Fouk dat het heel normaal is dat eind september slechts 44% van de jaarrekeningen van afgelopen boekjaar gereed is. Een schande, hoe dat komt? Omdat ze in het eerste kwartaal nog bezig zijn overjarig werk af te werken. Zo’n slechte logistiek valt niet aan cliënten uit te leggen. Niet zonder trots kan ik zeggen dat met de Panalitix aanpak ik aan het eind van het derde kwartaal 88% gereed hebt. Dat is het dubbele!! En van die paar cliënten die nog resteren zijn de concept cijfers gereed.
Natuurlijk is het een voordeel dat cliënten vooraf of gespreid betalen. Dat vinden ze ook plezierig. Maar als zij op tijd hun gegevens (digitaal) doorgeven of op andere wijze ontsluiten verwachten ze ook dat een kantoor er wat mee doet. Ze hebben er immers voor betaald. Slechts eenmaal contact bijvoorbeeld bij de jaarrekening bespreking geeft hun een gevoel dat ze tussentijds aan hun lot worden overgelaten. Voor tussentijdse adviesdiensten op basis van (near) realtime informatie willen ze absoluut voor betalen.
Kantoren die deze proactieve diensten aanbieden en schaalbaar weten te maken door o.a. Value Pricing presteren financieel beter en hebben goede toekomst vooruitzichten. Dat zijn de disruptieve spelers in de accountancy en verdienen het predicaat cloudaccountant.
Meer weten?
Bel. 020-4820612