Afgelopen weken heb ik regelmatig de vraag ontvangen wat is het geheim van het succes van Spoelstra & Scherer. Want het zal de lezer opgevallen zijn dat we regelmatig de media halen. publicaties in Accountancy van morgen, Accountantweek, Elsevier, CaseWare magazine en zelfs een TV optreden bij RTLZ. En diverse nominaties voor awards, zoals de Smart Small award, Exact cloud accountant en de Nationale Accountancy Award en door ook die laatste te winnen. Alle credits komen toe aan Rob Nixon en Colin Dunn van Proactive Accountants Network als coach en zijn team die ons getraind hebben. Zoals u wellicht weet Rob en Colin zetelen in Australië en zijn mijn collega en ik een aantal jaar geleden daar een week op studiereis gegaan. Ik leg het u uit.
Vraag 10 accountants wat zij verstaan onder zakelijk goed presteren en u krijgt 10 verschillende uitkomsten.
Sommige denken;Dat het een prestatie is om het jaarwerk op tijd af te leveren.Dat als hun team betrokken en goed samenwerken op efficiënte wijze.Dat als hun marketing afdeling een gestage stroom van nieuwe cliënten levert.Dat als ze een full service dienstenpakket aan hun cliënten leveren en dat zij daar gewillig voor betalen.Dat als de onderneming goed georganiseerd is en dat de systemen up to date zijn en goed functioneren.Dat als de kritische succes factoren allemaal in de goede richting wijzen.Dat als de bankrekening goed gevuld is, hoge winstmarges behaald zijn en veel tijd over is!
Mogelijk denk u iets anders of denkt u ….. IK WIL HET ALLEMAAL. En daar is helemaal niets mis mee.
U kunt enkele of zelfs alle bovenstaande uitkomsten realiseren net als ik, vooropgesteld dat u de succes formule volgt van Proactive Accountants Network van Rob Nixon volgt. Rob heeft ruim 20 jaar ervaring en op basis hiervan weet hij wat gemiddeld presterende kantoren (35% winst marge met hoge partner productiviteit) van excellent presterende kantoren (60% winst marge en lage partner productiviteit) onderscheid.
Het is een simpele succesformule en het neemt 3 tot 4 jaar in beslag om dit volledig te implementeren. Uit eigen ervaring weet ik dat het helaas niet sneller gaat. Ik meldt het maar direct want de meeste kantoren zijn op zoek naar een snelle oplossing. Ik help u als snelle leerling van Rob uit de droom, een snellere oplossing bestaat niet. Om een permanente verandering te realiseren duurt net zo lang als uw (universitaire of HBO) studie. U moet breken met jaren van aangeleerd gedrag, uzelf en uw team en cliënten opnieuw opleiden en uw processen en systemen herinrichten en wel zo dat het allemaal werkt en bijdraagt aan de verbetering van de winstgevendheid en liquiditeiten.
Terug naar de succesformule, hier is die;
ASPIRATIES+ A-TEAM + ACTIE + AANSPRAKELIJkHEID = SUCCES
ASPIRATIES
Als u geen aspiraties heeft om iets anders te bereiken dan blijft u exact op de plaats waar u nu begeeft. Apathie, ook een A woord en niet zo’n beste, is dodelijk voor bedrijfsprestaties en succes. De meeste kantoren verdienen het nog te makkelijk. Rob zegt zelfs dat ze beloond worden voor hun luiheid. De reactieve wijze van een accountant voedt hun apathie. Gelukkig dient zich een nieuwe generatie aan (25-40 jaar oud) die niet zo apathisch zijn als de oudere partners die al hun schaapjes op het droge hebben en in de automatische piloot functioneren.
Als u hen meer kan inspireren kunt u meer realiseren. Het accountantsberoep kan schitterende financiële resultaten boeken (meer dan een ton aan accountants beloning), ongelofelijk kasstromen (een cijferige onderhandenwerk en debiteuren dagen) en schitterende levensstijl (minimale werk tijden).
Als u niet de ambities heeft om iets te bereiken zal u niets veranderen en en zal ook de uitkomst niet wijzigen. Maar wilt u wel veranderen dan begint het met te bepalen wat uw ideale kantoor er uit zou moeten zien.
A-TEAM
Vergeet niet accountancy is nog steeds mensen werk, hoewel de software leveranciers ons anders willen doen geloven. Neem goede mensen aan, werk met de juiste mensen en help mensen. Er zijn een aantal vragen die u uzelf moet stellen in relatie tot die mensen;Is uw team;Betrokken?Gemotiveerd om u te helpen?Getraind en voldoende geëquipeerd?Efficiënt?Echt service georiënteerd?Technisch geschoold?Coachbaar?
En last but not least deelt uw team uw bedrijfscultuur? Dat is het meest belangrijke aspect. En staat uw team open om te worden gecoacht? Als ze dat niet willen dan is de kans op succes nihil. Zijn ze het wel dan heeft u het juiste team en heeft u de juiste ingrediënten om een A-Team te worden. Met het A-Team aan board, training, motivatie en delen van uw cultuur is het allemaal een stuk eenvoudiger.
ACTIE
Er is een oude gezegde “Actions speak louder than words” of te wel “daden zeggen meer dan woorden”. En dat is waar. Rob Nixon heeft een naam voor mensen die alleen praten maar de daad niet bij het woord voegen. Hij noemt ze NATOs. No action, talk only!
Veel mensen weten wat te doen maar zij doen het gewoon niet. Misschien komt het omdat ze niet echt gemotiveerd zijn. Of komt het door gebrek aan zelfvertrouwen en weerhoudt u om door te gaan. Of u weet enkel een deel van het verhaal. Mogelijk weet u de richting (strategie) maar u weet niet de uitwerking in details hoe te implementeren. Het hebben van een strategie is niet voldoende. U moet ook weten hoe en nog belangrijker vooraf weten of u de juiste strategie heeft gekozen voor hetgeen u wilt bereiken. Voor diegene die zelfs geen strategie hebben. Stuur mij een mail en ik deel u de accountants strategy map van Proactive Accountants Network.
Bedenk goed een oude Zen gezegde luidt: “To know and not to do is not yet to know”. Of anders gezegd wat is het nut om iets te weten tenzij u er iets mee doet. Zorg dat u actie gaat ondernemen. Implementeer projecten, dan krijgt u dingen voor elkaar en doet u wat u zegt wat u gaat doen.
AANSPRAKELIJKHEID
U heeft grote aspiraties, u omringt u met het A-Team en u heeft de strategie klaar voor implementatie. U realiseert enig succes op eigen houtje, uitgaande dat u heel gefocust en gedisciplineerd bent. Maar als u sneller resultaat wilt en blijvend succes wilt heeft u aansprakelijkheid nodig. Dat wil zeggen dat u verantwoording dient af te leggen aan een derde door u, uw partners en team. Zo’n externe motiveert u en houdt op de juiste koers en blijft u herinneren wat u beloofd heeft.
Een goed voorbeeld van deze verantwoordelijk en aansprakelijkheid is het TV programma Obesitas. Mocht u het niet kennen, het is afval wedstrijd. Een aantal mensen met overgewicht gaan onder begeleiding van een trainer een traject aan om tegelijk zoveel mogelijk af te vallen. Ze committeren zich om wekenlang te trainen en te houden aan een streng dieet. Het doel is zoveel mogelijk gewicht kwijt te raken. Alle deelnemers hebben dit op eigen houtje eerder meerdere malen zonder succes geprobeerd. Maar ditmaal is het anders, het is publiekelijk en onder leiding van een coach. En wat zijn de resultaten? Iedereen valt extreem af. Meer dan ze door middel van zelfstudie met boekjes van Sonja Bakker hebben kunnen realiseren. Hoe is dat mogelijk? Boekenwijsheid is niet bepalend voor succes. Aansprakelijkheid en het afleggen van verantwoording wel. Zodra dat ontbreekt komen de kilo’s bij de deelnemers er zo weer bij.
In het bedrijfsleven is het niet anders. Waarom zijn in algemeen beursfondsen groter en meer winstgevender dan privé ondernemingen? Daar zijn een aantal redenen voor, maar een daarvan is aansprakelijkheid. Beursgenoteerde ondernemingen hebben directies en een voorzitter die het management team verantwoordelijk houden en hun richting geven. Het gaat allemaal om verantwoording afleggen en aansprakelijk stellen voor hun daden. Wie houdt u, uw partners en uw team aansprakelijk?
Het coachingclub programma van Proactive Accountants Network waar ik aan deelgenomen heb was gericht op aansprakelijkheid, leren en delen. Het is vergelijkbaar met de deelnemers als ‘niet uitvoerend’ directiebestuur en de voorzitter (Rob Nixon). De voorzitter is uw prestatiecoach. Het is zo succesvol omdat ik mij niet kon verschuilen. Misschien is het uw tijd om dit zelf te ervaren onder leiding van uw eigen coach, de schrijver van dit blog. Die is gepokt en gemazeld en kent de Proactive aanpak door en door.
Dus als u beter wilt presteren moet u eerst Aspiraties hebben, een A-Team samenstellen, Actie ondernemen en Aansprakelijk stellen voor uw daden. Ik hoor graag van u.