Het is tijd om meer proactief op te treden dan reactief zoals tot op heden. De bedrijfstak heeft tientallen jaren overleefd door reactief te reageren op wetswijzigingen . De overheid veranderde de regels en accountants boden cliënten de helpende hand en stuurde hun de rekening. De meeste accountants zijn niets meer en minder dan een intermediair tussen de cliënt en de overheid. De belangrijkste reden dat accountants bestaan is dat de overheid geen betrouwbare en efficiënte systemen heeft om gegevens te verwerken om hierop de belasting inning te baseren. Maar dat verandert snel door ICT. De voor ingevulde aangifte en SBR etc. maakt accountants snel overbodig.
Wat moeten accountants dan doen? Simpel door toegevoegde waarde te leveren. Alleen hebben accountants moeite om dat tot uiting te brengen. Accountants zijn net als Susan Boyle, de dame die Engeland veraste met haar capaciteiten. Accountants hebben vele jaren studie achter de rug en zij beschikken over grote mate van kennis en ervaring over bedrijfsvoering. Helaas brengen zie die weinig ten tonele ten faveure van de cliënt. Maar juist ligt de kans voor het bieden van toegevoegde waarde.
Toegevoegde waarde gaat over:
– Aanvullende diensten bieden naast de samenstel en aangifte werkzaamheden
– Zoek altijd naar nieuwe ideeën en oplossingen
– Beoordeel de situatie altijd vanuit de positie van de cliënt
– Geef altijd uitleg bij de (jaar) cijfers
– Ga op zoek naar de doelstellingen van cliënten en help deze te halen
– Constant en proactief communiceren met cliënten
– Aanbieden van gratis communicatie – telefoontjes / e-mails / bezoekjes
– Nodig cliënten uit voor evenementen en seminars
– Breng cliënten met elkaar in contact door bijeenkomsten of social media
– Verras de cliënt nooit met onverwachte declaraties
– Bied altijd helpende hand !!
Het ultieme accountants doel is om de klanten alle diensten te bieden die cliënten helpt hun doelstellingen te bereiken.
Als accountants gemotiveerd zijn om te veranderen dan zijn er 3 elementen om op te letten. De vennoten, de medewerkers en de cliënten. Alle drie moeten betrokken en openstaan voor de introductie van de nieuwe werkwijze, procedures en systemen. Het omvat marketing, verkoop, productie, “soft skills”, technologie, nieuwe diensten en wellicht het belangrijkste het doorbreken van oude gewoontes.
Vennoten moet genoeg zelf verzekerd zijn om als kantoor nieuwe diensten aan te bieden, dat door het gehele kantoor wordt gesteund en hun te wijzen op nieuwe mogelijkheden. De cliënten moet bereid zijn nieuwe diensten af te nemen zodra ze gewezen worden op de mogelijkheden. Wanneer dit aanslaat bent u als accountant waar u wilt wezen. De plek waar u de beloning krijgt voor uw kennis en toegevoegde waarde.