In accountancy gaat nog steeds de discussie of accountants alleen bij het klassieke jaarwerk zoals opstellen jaarrekeningen en verzorgen van aangiften moeten houden of dat ze hun diensten moeten uitbreiden met advieswerk. De meerderheid zwijgt en denkt dat het wel overwaait en doet……niets! Opvallend want de digitale disruptie is in volle gang bezig met hun broodroof. De volgende feiten spreken voor zich:
1. Snelle opkomst van internet boekhouden
Uw clienten beschikken over meer data uit hun administratie (niet van hun accountants). Bovendien is het eenvoudiger door minder geschoolde administrateurs bij te houden. Mocht u als accountant nog niet online zijn met uw (clienten)administraties, komt dat omdat dit een bewuste keuze is of uit onwetendheid?
2. Client verwachtingen
Diverse accountants vertellen dat meerdere clienten zich verwonderen waarom de accountantskosten zo hoog zijn, immers internet boekhouden bespaart werk. Wat verwachten clienten echt van u? Als ze alleen op zoek zijn naar belasting besparende tips en het noodzakelijke kwaad zoals jaarrekening en aangiftes opstellen, denkt u dat ze hetzelfde blijven betalen in de toekomst.
3. Concurrentie
De algemene tendens is meer kleinere kantoren. Vaak gestart door voor hun zelf startende accountants of ontslagen administrateurs die door het UWV uit de WW in het ondernemerschap zijn geduwd.
4. VIA
De Voor Ingevulde Aangifte is een grote verandering. Wat verwacht uw client nog van u? In andere woorden, wat is uw bijdrage?
5. Technologie
Data was voorheen alleen aanwezig op de PC. Nu door mobiele apps wordt dit ontsloten en zelf data entry mogelijk, manueel of door scan en herken. Met andere woorden alle informatie zit letterlijk onder handbereik.
Dit zijn ontwikkelingen die niet genegeerd kunnen worden. En nu massaal overstappen op adviesdiensten? Ik hoor menig accountant al zeggen: ik adviseer al jaren mijn client. Maar voorzover het al niet duidelijk is geworden in mijn eerder blogs, de nieuwe adviesdiensten gaan verder dan dit ‘klassieke’ advieswerk. Adviesdiensten door accountants betekent andere wegen in slaan, en focussen om clienten te helpen hun doelen en ambities te realiseren. Dat is niet hetzelfde om clienten hun jaarcijfers of aangifte uit te leggen, of ze vertellen wat ze zouden moeten doen. Iedereen en in de toekomst kan ook kunstmatige intelligentie die diensten aanbieden.
Met de juiste advies vaardigheden en omdat u al over de clienten data beschikt kunt u uw clienten beter helpen dan welke adviseur dan ook. Een geschoolde adviseur stelt goede vragen die hiermee clienten helpt hun situatie te begrijpen. U fungeert meer als coach dan als klassieke adviseur. Ik ben mij gaan realiseren dat vragen stellen meer impact heeft dan alleen adviseren. Ik ben van mening dat deze vorm van advisering c.q. coaching een overlevingsstrategie biedt. Bent u klaar voor de transitie van samenstelpraktijk naar een adviespraktijk? Of denkt u dat het uw tijd wel uitzit. Dan moet ik u uit de droom helpen.
Het is namelijk steeds eenvoudiger om van accountant te wisselen. Oude desktop systemen en lokaal opgeslagen data maakte het lastig om over te stappen. Internet-boekhouden maakt het eenvoudiger. In de toekomst moet meer toegevoegde waarde, betere service niveau en goed relatiebeheer voorkomen dat clienten snel overstappen.
Druk op een toets en zelfredzaamheid door clienten is niet ver weg. Nu al doen veel clienten zelf aangifte of deponeren jaarstukken. Of zij of u het doet is slechts een kwestie van een muisklik en het verlaagt uw honorarium.
Accountancy diensten worden een commodity. Recente onderzoeken tonen aan dat het allemaal geautomatiseerd kan worden, robotic accounting is een veel gehoord term. Computers kunnen sneller en nauwkeuriger boeken dan accountants. Met andere woorden tijdbesparing leidt tot omzetdaling, tenminste bij uurtje-factuurtje.
Honorarium verandert. Vaste prijzen doet zijn intrede in accountancy. Een vreemde gewaarwording voor anderen die nog steeds factureren op tijdbesteding. Als de klassieke accountancy diensten een commodity worden en u door advisering onderscheidt van de rest, vraagt dit om een innovatieve prijsaanpak met value pricing.
Marketing verandert. Als u adviesdiensten wil aanbieden moet uw huidige marketing programma veranderen. Daar horen andere methodes bij om uw expertise te presenteren. Denk aan webinars, seminars, bloggen of een boekschrijven etc.
Adviesdiensten door accountants nog steeds een ver van mijn bed show of besluit u hier wat aan te doen? Door ontwikkeling van uw adviesvaardigheden en een plan van aanpak (One Page Plan, zie mijn laatste blog) voor uw kantoor is het mogelijk. Alleen zo is het advieswerk niet meer een bijproduct van uw jaarwerk maar het hoofdproduct en overleeft u de digitale disruptie.