De dienstverlening van accountants moet veranderen. Daar is iedereen binnen in de sector wel mee eens. Alleen weten accountants niet wat ze precies moeten veranderen. De ING deed een jaar geleden onderzoek en vroeg aan ondernemers wat accountants kunnen doen om de dienstverlening te verbeteren. Maar liefst 43% antwoordde dat zij een meer proactieve houding willen. Maar wat houdt dat nu precies in. Is dat geen modewoord? Neen!
Ik denk namelijk dat er twee soorten accountants zijn:
1. De accountant van gisteren / reactieve accountant
Dat is de klassieke accountant die rapport over het verleden. Zij zijn geschiedschrijvers en ontmoeten de cliënt een maal per jaar de cliënt ziet en dan net zo verbaasd welk resultaat is behaald en hoeveel belasting betaald moet worden. Zij zijn reactief wachten op vragen van de cliënten en belasten volgens uurtje factuurtje ieder antwoord door.
2. De accountant van morgen / proactieve accountant
Dat is de moderne accountant, die rapporteert over het heden en de cliënt helpt vooraf gestelde doelen te behalen. Zij schrijven geschiedenis en maken dingen mogelijk en dagen cliënten uit tot betere prestaties en voorzien hen van actuele financiële actuele informatie. Deze accountants communiceren regelmatig met de cliënt, sparren, functioneren als klankboard en bieden daarmee toegevoegde waarde. Meestal belasten zij dit niet door omdat zij begrijpen dat zij beloond moeten worden voor toegevoegde waarde en voor iedere minuut aan tijdbesteding.
Helaas is de meerderheid van de accountants van type 1. En zelfs als zij van mening zijn dat ze proactief zijn, zijn zij dat helaas niet. Zij praten er alleen over maar voegen de daad niet bij het woord. Een van de kenmerken van type 1 accountant is dat zij hun werk factureren op basis van tijdbesteding nadat het werk is afgerond. Het is eigenlijk een vreemde manier van werken. Dit is namelijk gebaseerd op de veronderstelling dat de doorbelaste tijd en tarief per uur correct is. Maar dat is verre van werkelijkheid. Er is namelijk geen enkele stimulans om sneller te werken. Met uurtje factuurtje wordt een accountant namelijk beloond voor trager werk. De cliënt betaalt meer des langzamer hij werkt! Dat is in het bedrijfsleven een unicum. Normaliter komt men vooraf een prijs overeen alvorens men iets verkoopt. Geen wonder dat cliënt achteraf een onbehaagd gevoel heeft.