Vorige week waagden 21 accountants uit Nederland en België de oversteek naar Engeland om een presentatie van Rob Nixon CEO van Panalitix bij te wonen. Daar werd in een record tempo de veranderingen binnen accountancy getoond. Maar ook hoe accountants daar op kunnen inspelen om te overleven. De oplossing zit ‘m in de vertrouwenspositie.
Als accountants door de komende automatiseringsgolf de “trusted adviser” of vertrouwenspersoon willen blijven dan moeten ze meer betrokken zijn met de dagelijkse gang van zaken. Ze moeten intiemer contact hebben over de financiële zaken met de client. Een client heeft deze “financial intimacy” nodig.
Financial intimacy is afhankelijk van de boekhoudsoftware wat gebruikt wordt. Clienten gaan niet langer naar de winkel en kopen zelf een softwarepakket uit het schap. De meerderheid koopt het nu via internet. De software is een internet of cloud pakket. De schatting is dat ongeveer 10% van de Nederlandse (22% Australië, 6% Engeland and 4% USA) overgestapt is op internet boekhouden. En dit aantal groeit iedere maand.
Vragen uw clienten om advies welke pakket voor hun geschikt is of selecteren ze een pakket die hun relaties of vrienden aanbevelen? Onbegrijpelijk dat accountants hier kansen laten liggen. Meestal doet hij de boekhouding en zou hij de leiding moeten nemen bij deze selectie. Sommige accountants zetten sterk in door hun diensten aan te bieden inclusief gratis software pakketten. Maar de meeste doen dat dus niet. Het is een misverstand te denken dat 1 pakket voor iedere client geschikt is. Voor de ene kleine client is Snelstart geschikt, voor de andere grotere client Exact en wellicht voor de webshop Visma. Dat betekent wel dat binnen een kantoor enkele programma’s beschikbaar moeten zijn.
De ontwikkeling is dat internet boekhouden niet te stoppen is. In de hedendaagse maatschappij willen mensen gewoon 24/7 toegang tot hun financiële informatie. En software ontwikkelaars voorzien hierin door het maken van apps die deze informatie ontsluiten.
Ik ben van mening dat juist accountants vooraan moeten lopen met het promoten van online boekhouden. Dat betekent dat zij informatieve bijeenkomsten, seminars en webinars moeten organiseren of faciliteren. En dit ook prominent uitdragen op hun website. “Geen cloud dan geen klant worden” moet de is insteek zijn. Het grote voordeel van internet boekhouden is dat door actuele data de accountant echt toegevoegde waarde kan leveren met adviesdiensten. Real time date onder handbereik in plaats van het bespreken van de jaarcijfers 10 maanden na dato. Door het leveren van toegevoegde waarde bij de financiële data en toepassing van financial intimacy versterkt u de relatie met uw client en weet u die langer te behouden.
De kracht van internet boekhouden is dat de accountant nu direct toegang heeft tot de actuele data. Dat betekent dat de accountant vroegtijdig kan ingrijpen voordat het te laat is, in plaats van 6, 12 of 18 maanden laten. En het mooie is, het kan overal, op ieder tijdstip en behulp van ieder device. Met andere woorden u bent niet langer de accountant van gisteren maar de accountant van vandaag.
Ik voeg de daad bij het woord met de promotie van internet boekhouden en de oplossing van Panalitix. Samen met Snelstart geef ik op 19 april een presentatie. Schrijf u nu in!