KPI 12 – VERHOUDING PERSONEEL PER VENNOOT
De meeste accountantskantoren worden gerund door eenpitters, maar gemiddeld zijn er 3 vennoten per kantoor. Met 9.000 accountants betekent dat er zo’n 3.000 accountantskantoren zijn. Dat zijn veel kantoren en eigenaren. In mijn ogen veel te veel vennoten. Dat realiseren veel kantoren ook daarom “ontslaan” veel kantoren vennoten. Hierdoor verbetert de winstgevendheid per vennoot op papier. Een lapmiddel dat weten zij ook wel.
Maar hoe worden vennoten eigenlijk eigenaren van een kantoor? Hier volgen een paar typische en opmerkelijke scenario’s. Net als in het leger gaat het stapsgewijs, iemand doorloopt de hiërarchie door studie en ervaring waardoor hij een nieuwe rang automatische erft. Soms door chantage door de potentiële partner dat hij het kantoor dreigt te verlaten als hij niet promoveert. Soms omdat de zittende partners het aanbieden om personeelsbezetting te garanderen. Gevolg veel vennoten die niet weten in welke financiële situatie het kantoor verkeert waarin zij toetreden. Wie wil nu zaken doen met iemand die zijn eigen financiële situatie niet snapt. Met andere woorden er zijn teveel vennoten die om retentie reden en niet op basis van ondernemersvaardigheden vennoot zijn geworden.
En wat doen kantoren nu waarvan de resultaten onderdruk staan? Die ontslaan vennoten zodat kunstmatig de winst per vennoot verbetert. En wat doen de ontslagen vennoten die starten voorhun zelf. Zijn zij daarmee echte ondernemers? Neen dat zijn zij die niet gedwongen beginnen onder het mom van ik ben nu 40 en ik ben accountant en wil nu iets voor mijzelf. Dat is de ware ondernemers spirit!
Maar wat hun motief ook is meestal denken zij allemaal dat omdat ze accountant zijn dat ze ook een succesvol kantoor kunnen runnen. En niets is minder waar. Een beroep uitoefenen is iets anders dan een ondernemer zijn. De crux zit in het feit, waar hebben deze nieuwe ondernemers geleerd een onderneming te runnen? Dat hebben zij geleerd van hun leidinggevenden. En die laatste op hun beurt van hun voorgangers enzovoort.
Wilt u een beter onderneming opzetten dan moet u een betere ondernemer worden. En dat begint door niet het traditionele verdienmodel te kopiëren van uw voorgangers. Dus geen uurtje-factuurtje, wel value based pricing en innoverende dienstenaanbod.
Maak bovendien dan niet de fout van van uw voorgangers om te streven naar meer declarabele uren van de vennoten, want zij hebben immers volgens het oude verdienmodel de hoogste uurtarieven dus zouden zij het meeste moeten opleveren. In het nieuwe model bestaan geen uurtarieven meer. Vennoten moet zich bezig houden met het genereren van nieuwe klanten en opdrachten en vervolgens delegeren aan het personeel.
Op deze manier komt de ideale verhouding van 13 fte personeel per vennoot.